Prima pagina Lista cu job-uri disponibile Revista TOP-ASSISTANTS Portofoliu Contact
Stagiul militar obligatoriu al asistentului de marketing
guerilla_marketing.jpg
Stagiul militar obligatoriu al asistentului de marketing

Din 1983, cand a fost publicata prima editie a best seller-ului mondial “Guerilla Marketing”, Jay Conrad Levinson a publicat peste 40 de alte volume de marketing aplicat avand mai mult sau mai putin aceeasi tema centrala.

Titlurile acestora sunt cel mai adesea generaliste, cum ar fi “Guerilla Marketing Succes Secrets” sau “The Guerilla Marketing Handbook”, dar pot de asemenea invoca situatii de o incrancenare specifica infruntarilor armate (“The Guerilla Marketing Revolution”, “Guerilla Marketing Weapons”, “Guerilla Marketing Online Weapons” ori “Guerilla Marketing Attack”) sau pot adapta conceptul original diferitelor afaceri si ocupatii (“Guerilla Marketing for Job Hunters”, “Guerilla Marketing for Financial Advisors, “Guerilla Marketing for Writers”, “Guerilla Marketing for
Consultants”, “Guerilla Marketing for Home-Based Business”, “Guerilla Advertising”, “Guerilla Selling” si “Guerilla Creativity”). Ar mai fi de mentionat “Guerilla Marketing in 30 Days”, “555 Ways to earn Extra Money”, “How to Guerilla Market Yourself” si intotdeauna utilele “Guerilla Travel Tactics” si “Earning Money Without a Job”.

Traduse in 41 de limbi, cartile lui Levinson s-au vandut in peste 14 milioane de exemplare pana in prezent. Unul dintre volumele traduse in limba romana ale “parintelui marketing-ului” (fost vicepresedinte al J. Walter Thompson, fost director de creatie la Leo Burnett Advertising) este si “Marketing fara costuri pentru luptatorul de gherila. 100 de tactici fara costuri pentru promovarea afacerii si energizarea profiturilor tale”, publicat la Busine$$Tech International Press in 2005.

Ipoteza de baza a acestei lucrari este aceea ca poti face marketing si fara un buget impresionant; mai mult, atat cat dispui de dotari minime precum un computer, o imprimanta, hartie de imprimat, un telefon si carti de vizita, nici nu ai nevoie de un buget de marketing! Asta daca esti un “luptator de gherila al marketing-ului” (formulare care apare in 90% dintre cele 172 de pagini ale cartii). “Daca ai toate acestea, poti sa lasi deoparte carnetul de cecuri si cartile de credit, sa-ti pui banii la pusculita si totusi sa te lupti pe campul de bataie al marketing-ului ca un tigru sau, mai degraba, ca un adevarat luptator de gherila” (Jay Conrad Levinson, Marketing fara corturi pentru luptatorul de gherila, Busine$$Tech International Press, Bucuresti, 2005, pag. 13-14).

Un arsenal alb, negru si gri

Cele mai multe dintre solutiile propuse de Levinson, desi nici nu reprezinta noutati absolute, sunt de bun simt si pot furniza un sprijin autentic oricarui departament de marketing proaspat infiintat sau in curs de organizare al oricarei firme din lume. Scrise intr-un limbaj accesibil, cele 100 de sfaturi pot fi un bun punct de plecare pentru orice marketer la inceput de drum.

“Concepe-ti un plan de marketing”, “Gaseste un nume potrivit pentru compania ta”, “Identifica-ti nisa de piata”, “Desfasoara studii de cercetare”, “Comunica-ti identitatea”, “Schimbul de servicii este profitabil”, “Pastreaza un aspect ordonat”, “Raspunde prompt”, “Bazeaza-te pe promovarea prin viu grai”, “Gaseste parteneri de colaborare in marketing”, “Cultiva contactele cu mass-media”, “Solicita marturii”, “Angajeaza personalul de vanzari pe baza de comision”, “Participa la targurile comerciale”, “Ofera consultatii gratuite”, iata cateva dintre cele mai nimerite indemnuri elaborate de Jay Conrad Levinson. Nu toate cele o suta de sfaturi sunt, insa, inspirate si nu toate pot fi puse in practica de catre oricine si oricum. Sfatul numarul 5 (“Gaseste-ti un meme”) incearca popularizarea unui concept antropologic controversat introdus in anul 1976 de catre teoreticianul Richard Dawkins, inteles in cazul de fata ca fiind “modul cel mai simplu de a comunica o idee”, adica un logo sau alta varianta de traducere grafica a valorilor companiei, ceea ce nu este intotdeauna lesne de realizat. Pe de alta parte, a-ti compune “o mica prezentare de spus in ascensor” se situeaza la polul opus: pe cat este de usor de elaborat, pe atat de inutil este rezultatul final.